Varför och hur ni säljer till klassresa
Att samla in pengar genom klassförsäljning gör att fler elever får möjlighet att följa med – och gör resan till något gemensamt projekt.
Nyckelsteg
- Börja tidigt: Kartlägg vad resan kommer kosta per elev och vad klassen ska ha som försäljningsmål.
- Bestäm försäljningsmodell: Beroende på vad ni är för typ av klass, hur engagerade alla är och hur mycket ert försäljningsmål är bestämmer ni er för den modell som passar just er klass bäst.
- Välj försäljningsprodukt(er): Välj produkter utifrån vad som rekommenderas för årstiden och behov.
- Engagera elever och föräldrar: Så att alla känner till målet och deltar.
- Följ upp löpande: Redovisa hur mycket som samlats in, hur många dagar kvar etc. Detta gör ni enkelt via er egen webbshop som skapas vid er försäljningsstart.
Resmål för lägre budget
Här är några förslag på klassresor som fungerar för en mer begränsad budget, och lite tips för hur ni kan hålla nere kostnaderna.
Exempelresmål
Stockholm – dagsutflykt med aktiviteter
- Innehåll: Bussresa t/r, inträde till Gröna Lund, gemensam lunch.
- Kostnad per elev: ca 900 kr
- Försäljningsmål (25 elever): 22 500 kr
Kolmården eller Liseberg – 1 dag + buss
- Kostnad per elev: ca 1 200 kr
- Försäljningsmål: 30 000 kr
Läger i närområdet – 1 övernattning
- Innehåll: Vandrarhem/stugor, gemensam matlagning och naturaktiviteter.
- Kostnad per elev: ca 1 000 kr
- Försäljningsmål: 25 000 kr
Tips för att hålla budgeten
- Välj bussresa istället för flyg/utlands.
- Boende i vandrarhem eller stugby istället för hotell.
- Planera aktiviteter med grupppris eller gratis alternativ.
- Begränsa antal måltider på restaurang – överväg medhavd matsäck för någon måltid.
- Bestäm tydligt vad som ingår – och informera elever och vårdnadshavare om kostnad.
Resmål för högre budget
Om klassen har större ambition, längre resa eller utlandsresa – och därmed behöver högre budget – erbjuder dessa resmål mer upplevelser.
Exempelresmål
Berlin – 3 dagar med flyg och hotell
- Innehåll: Flygresa, 2 nätters boende, stadsrundtur, museum.
- Kostnad per elev: ca 3 800 kr
- Försäljningsmål (25 elever): 95 000 kr
Kroatien – solresa för klassen
- Innehåll: Flyg, 4 nätter, bad, utflykter.
- Kostnad per elev: ca 5 000 kr
- Försäljningsmål: 125 000 kr
Fjällen – vinterresa med aktiviteter
- Innehåll: Buss, 3 nätters boende, skidåkning eller friluftsaktiviteter.
- Kostnad per elev: ca 3 000 kr
- Försäljningsmål: 75 000 kr
London – kulturresa med guidad sightseeing
- Kostnad per elev: ca 4 500 kr
- Försäljningsmål: 112 500 kr
Extra tips för högre budgeter
- Börja insamlingen långt i förväg för att kunna sprida försäljningen över flera månader.
- Kombinera försäljning med större event: t.ex. sponsorer, evenemang, digital crowdfunding.
- Överväg att göra resan “mix” av läromoment och upplevelse – det hjälper ofta till att motivera elever och vårdnadshavare.
- Sätt upp delmål: ”När vi har samlat in X kr – då bokar vi flyg.” Det ökar känslan av framsteg.
Planering av både försäljning & klassresa
Att sälja till klassresa och genomföra själva resan är två sidor av samma process – planering, engagemang och uppföljning gör skillnaden.
- Kommunicera tydligt både försäljningsmål och resmål: “Målet är att vi ska åka till resmålet, och vi behöver samla in belopp innan datum X.”
- Följ upp försäljningen och håller uppdaterade i klassens egen webbshop.
- Engagera alla i klassen i beslut: Vilket resmål väljer vi? Vilken budget har vi? Det skapar ansvarskänsla inför försäljning och planering av klassresa.
- När ni väl har nått målet = boka så tidigt som möjligt för att säkra lägre pris och undvika sista minuten-påslag.
- Efter försäljningsperioden, redovisa hur mycket som samlades in och hur det gick – det ger en lärdom och bra avslut inför kommande klassplaneringar.